Jeżeli zastanawiasz się nad tym, jakie opony będą dla Ciebie najlepsze na zbliżający się sezon letni, pewnie przeszła Ci przez myśl kwestia rodzaju opon. Masz do wyboru opony sezonowe oraz całoroczne. W zależności od nawierzchni każdy rodzaj opon sprawdza się inaczej, a jak wiadomo, polskie drogi nie zawsze są w najlepszej kondycji – zwłaszcza po zimie. Do czego służą opony całoroczne, a do czego opony sezonowe?
Ogumienie vs nawierzchnia
Czym różnią się opony sezonowe od opon całorocznych? Oczywiście ogumieniem i cechami charakterystycznymi. Kwestia tego, jakie opony na sezon letni, a jakie opony na sezon zimowy wybrać, zależy od temperatury na zewnątrz oraz innych elementów, takich jak rodzaj nawierzchni. W Polsce mamy naprawdę zróżnicowane nawierzchnie, od asfaltu, po kostkę brukową, piaskową, żwirową, czy też ubitą z wykorzystaniem różnych elementów z odzysku.
Opony sezonowe można podzielić na opony letnie oraz opony zimowe. „Zimówki” zakłada się na sezon od jesieni po wczesną wiosnę. Później można je wymienić na letnie, dlatego że warunki na drogach na to pozwalają – nie ma śniegu oraz lodu, które powodują, że letnie opony się ślizgają i samochód nie jest w stanie normalnie się poruszać. Opony całoroczne natomiast łączą w sobie cechy obu tych opon. Takie opony są również nazywane „oponami wielosezonowymi”, ponieważ łączą w sobie cechy letnich i zimowych.
W produkcji opon całorocznych wymaga się precyzji, która pomaga w osiągnięciu kompromisu między ogumieniem letnim a zimowym. Ważna jest tutaj również kwestia bieżników.
Produkcja opon wielosezonowych
Opony całoroczne powstają na bazie opon zimowych, dlatego bardzo łatwo można je ze sobą pomylić. Kiedy letnie opony mają proste bieżniki, przystosowane do suchych nawierzchni, opony zimowe i całoroczne, mają nieco inny wygląd.
Wyróżnia się zatem trzy rodzaje bieżników, a są to bieżniki:
– kierunkowe,
– symetryczne,
– asymetryczne.
Zastosowane do wyrobu opon mieszanki gumowe opracowuje się w taki sposób, aby spełniały oczekiwania kierowcy. Całoroczne gwarantują komfort jazdy w każdych warunkach pogodowych i w każdej temperaturze. Dużą rolę odgrywa tutaj sam przebieg auta. Dla samochodów, które osiągają przebieg w granicach 15 000 km rocznie, będą odpowiednie. Natomiast w przypadku większego przebiegu, warto już zaopatrzyć się w dwa komplety opon. Ponadto opony całoroczne rekomendowane są dla aut miejskich.
Inną, równie istotną sprawą co bieżniki, jest kontur opon. Letnie modele są okrągłe, co zapewnia im znacznie lepszą przyczepność. Opony całoroczne i zimówki, są dość kanciaste i mogą przypominać swego rodzaju kwadrat. To bardzo dobre rozwiązanie zimą, ale jak w takim razie oznacza się takie opony?
Co z oznaczeniami?
Na zimowych modelach można zauważyć symbol „M+S”. Oznacza on nic innego jak „błoto i śnieg”. Jak sama nazwa wskazuje, nadają się one do jazdy w trudnych, zimowych warunkach. Jeżeli chodzi o letnie koła, to nie mają one swojego konkretnego oznaczenia. Można je rozpoznać jedynie po rzeźbie bieżnika.
Rodzaj opon jest ważny, aby jazda była jak najbardziej komfortowa i bezpieczna. Jeżeli nie masz pewności co do opon całorocznych, możesz zdecydować się na dwa komplety, niemniej jednak może wiązać się to z wysokimi kosztami.